Het festivalseizoen is weer van start gegaan en hoe leuk dat ook is, het kost ook een hele hoop energie. De hele dag, of misschien zelfs wel meerdere dagen achter elkaar springen en dansen vraagt behoorlijk wat energie en spierkracht van je lichaam. Het laatste wat je wil, is dat je een pauze moet houden omdat je het niet volhoudt. Maar hoe bereid je je dan goed voor op al die feesten? In deze blog helpen wij jou om met creatieve workouts fit te worden voor het festivalseizoen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Je hoeft natuurlijk niet maanden van tevoren al te starten met trainen omdat je naar een feestje gaat, maar het kan in je voordeel werken als je een paar weken wat meer aan je conditie of beenspieren werkt. Denk hiervoor ook even goed na over naar welk festival je gaat, is dit meerdere dagen of slechts één dag? Is het veel stampen op hardcore of eerder een beetje heen en weer zwieren op rustige jazz muziek? Het een vraagt net wat meer van je lichaam dan het ander.

Dansworkouts

Wil je alvast in de stemming komen? Dan is een dansworkout natuurlijk ideaal. Misschien sluit de muziek niet helemaal aan bij het festival waar jij heen gaat, maar zo oefen je in ieder geval al wat dansmoves terwijl je ook aan je conditie werkt.

Maar welke workouts zijn dan leuk of geschikt? Om je wat inspiratie te geven zetten wij een aantal populaire dansworkouts op een rijtje voor je!

Laten we beginnen met Pamela Reif, een naam die je misschien wel al eens gehoord hebt. De laatste jaren heeft zij YouTube namelijk overgenomen met haar energieke workouts. Hierbij heeft zij ook een hele playlist vol workouts waarbij je moet dansen, dit varieert van een squat in combinatie met een side step tot aan dansmoves waarbij je de heupen los moet gooien.

En geloof mij, het ziet er misschien vrolijk en onschuldig uit, maar het zijn intense workouts voor jouw conditie. Ook van je been- en armspieren wordt de nodige kracht gevraagd!

Ook MadFit is erg populair als het gaat om uitdagende dansworkouts. Hierbij kan je een goede combinatie verwachten van explosieve dansmoves en hier en daar een krachtoefening met lichaamsgewicht zoals de bekende lunge. Het leuke is dat je bij MadFit ook de keuze hebt uit verschillende muziekstijlen, zo heeft ze een workout voor Harry’s House, maar ook bijvoorbeeld met muziek van Dua Lipa.

Wil je graag het maximale halen uit je workout en ben jij wel toe aan een wat langere training? Dan zijn de video’s van POPSUGAR Fitness iets voor jou. Hierbij zijn de dansworkouts iets langer opgezet en geniet je zo’n 30 minuten van springen, dansen en trainen. Laat je helemaal meenemen in de positieve energie van de meiden en ga los!

Pak er gewichten bij

Vind je dansen leuk op een festival, maar train je liever in de sportschool met zware gewichten? Dat is helemaal geen probleem. Je kan natuurlijk ook heel gericht de spiergroepen trainen waarvan jij weet dat je ze nodig zal hebben op het feest. Je hebt dan altijd de optie om naar de sportschool te gaan en gebruik te maken van de verschillende apparaten en gewichten, of je kiest voor een home workout waarbij je gebruikmaakt van kleine gewichten of je lichaamsgewicht.

Benen en billen

Als je straks de hele dag of nacht op een feestje staat te dansen, wordt er behoorlijk wat van je beenspieren gevraagd. Bereid je daarom goed voor door de juiste spiergroepen te trainen en stuiter straks vol energie over het festivalterrein. Je wil de focus bij het trainen eigenlijk op je gehele been leggen. Tijdens het dansen worden vooral je kuit- en bovenbeenspieren gebruikt, maar je wil je billen natuurlijk niet overslaan.

In de sportschool heb je veel mogelijkheden om je volledige benen te trainen. Kies bijvoorbeeld voor de leg press. Stel hierbij een gewicht in dat past bij jouw niveau en let op dat dit niet te zwaar is. Je wil voorkomen dat je een blessure oploopt en straks niet meer kan dansen. Zet je voeten op schouderbreedte en vorm een hoek van 90 graden. Duw de plaat van je af, je zou dit in je bovenbenen moeten voelen. Wanneer je terug naar de beginpositie komt voel je het ook in je bilspieren.

Naast de leg press is ook de squat een goede oefeningen voor benen en billen, let er hierbij op dat je je core goed aanspant en alle kracht uit je benen haalt. Sla ook zeker je kuiten niet over wanneer je straks op een hardstyle of techno feestje staat, krijgen je kuiten het ook zwaar. Voor je kuiten is er soms een speciaal apparaat te vinden waar je op een rand of stang staat en met je rug tegen een ‘stoel’ aanleunt. Vervolgens sta je op je voorvoeten en moet je jezelf als het ware omhoog duwen. Je voert deze oefening ook gemakkelijk uit op een verhoging met een gewichtenstang of dumbbells. Ook hierbij ga je op de rand staan met je voorvoeten, laat je je hakken zakken en duw je jezelf vervolgens op je voorvoeten weer omhoog.

Train je liever thuis in de woonkamer of misschien wel buiten in het zonnetje om je voor te bereiden op de warme temperaturen? Dan kan je de oefeningen uit de sportschool gemakkelijk omzetten met deze handige tips. Een andere optie is om te kiezen voor een workout die je volgt aan de hand van een video op YouTube. Het leuke hieraan is dat er meteen een passend muziekje onder zit en je al helemaal in de feeststemming komt. Neem vooral een kijkje bij Pamela Reif, Sydney Cummings of Lilly Sabri voor een passende training.

Armen en schouders

Hoewel je van je armen niet zoveel vraagt als je benen, is het toch handig ze ook te trainen. Voeg in de sportschool bijvoorbeeld een overhead press toe aan je training. Voer deze oefening uit met het apparaat of kies voor losse gewichten. Met losse gewichten is de oefening ook gemakkelijk thuis uit te voeren. Pak in elke hand een gewicht en hou je armen in een hoek van 90 graden ter hoogte van je schouders. Vervolgens duw je je armen omhoog en strek je deze bovenin. Kom weer terug naar de beginpositie en herhaal dit een aantal keer. Zo ben jij straks helemaal ready om met je armen mee te zwaaien op de muziek zonder dat je schouders volledig verzuren.

Vergeet je core niet

Een sterke core is vooral belangrijk om te vermijden dat jij na een hele dag lopen last krijgt van je onderrug. Door in je training wat buikspieroefeningen mee te nemen zorg jij ervoor dat jij straks sterk en stevig staat de dansen. Een klassieker die je overal gemakkelijk uitvoert zijn crunches. Ga op de grond liggen en zet je voeten een stukje van je billen af op de grond. Vervolgens til je jezelf omhoog richting je knieën. Belangrijk hierbij is dat je niet gaat trekken vanuit je nek of je armen, maar alle kracht uit je rechte buikspieren haalt.

Pak de schuine buikspieren mee door de russian twist toe te voegen. Hierbij zet je je voeten weer iets van je billen af op de grond, je komt met je rug van de grond terwijl je deze recht houdt. Als het goed is voel je nu spanning op je buik, vervolgens beweeg je met je armen van links naar rechts heen en weer over je buik heen. Let hierbij op dat je je bovenlichaam zo stil mogelijk houdt en je nek in lijn is met de rest van je bovenlichaam. Je kan eventueel een gewicht vasthouden om de oefening zwaarder te maken of je voeten optillen van de grond.

Sluit je training af met een plank om ook de kleine buikspieren mee te pakken. Ga op de grond liggen, leun op je onderarmen waarbij je ellebogen onder je schouders staan en ga op je tenen staan. Trek je navel in om spanning op je buik te creëren en zorg ervoor dat je rug recht is. Hou dit zolang mogelijk vol!

Scoor een leuke festival outfit

Maak van elk festival een fashionshow door met een toffe outfit aan te komen. Wil je hierbij meegaan met de nieuwste trends van deze zomer? Verdiep je dan even in onze blog hierover. Op een festival in een handige fanny pack onmisbaar, niet alleen voegt deze wat toe aan je outfit, maar je bergt er ook belangrijke spullen in op zoals je zonnebril en telefoon. Stijl je outfit af met een toffe pet, zo voorkom je ook meteen die vervelende zonnesteek! Een stoer paar sneakers mag natuurlijk niet ontbreken, ga voor een comfortabel paartje zodat jij uren rond danst zonder problemen. Laat het festivalseizoen maar komen!


Profielfoto

Hi! Mijn naam is Kirsten, 23 jaar en ik werk op de E-commerce afdeling van Aktiesport. Hier combineer ik mijn passie voor sport met mijn creativiteit in de vorm van schrijven. In mijn vrije tijd ga ik graag naar de sportschool. Hier kan ik mijn gedachten op nul zetten en losgaan met krachttraining, legday is mijn favoriet. Daarnaast heb ik een grote liefde voor wintersport en ik ben dan ook (bijna) elk jaar op de piste te vinden met een snowboard! Wanneer ik niet bezig ben met sporten, ben ik vaak te vinden met een camera in mijn hand!