De Nike Mercurial. Een schoen die in 1998 voor het eerst op de markt kwam. Deze schoen werd en wordt nog steeds gedragen door de beste spelers ter wereld. Denk aan Cristiano Ronaldo, Neymar, Eden hazard, Luka Modric & Mbappe. Ruim 20 jaar later is de schoen nog populairder dan ooit tevoren. In deze blog neem ik jullie mee in de geschiedenis van deze iconische voetbalschoen.

Nike Mercurial – 1998

De allereerste Nike Mercurial kwam uit in 1998 tijdens het WK in Frankrijk. Het was de Braziliaanse sterspeler Ronaldo die met zijn eigen kleurencombinatie de Nike Mercurial enorm populair maakte. Het was de allereerste Nike voetbalschoen die van synthetisch materiaal was gemaakt. Ook had de schoen een dunnere zool, een lager totaalgewicht en een stroeve coating. Een unieke schoen dus in die tijd.

Ronaldo hielp Nike om kleurrijke schoenen helemaal hip te maken zoals we die nu in deze tijd kennen.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor Match – 2000

De 2e generatie Nike Mercurial was geboren in 2000. Het doel van Nike was om te bewijzen dat een voetbalschoen helemaal niet zo zwaar hoefde te zijn. En ja, Nike kennende brachten ze een schoen op de markt van slechts 230 gram. Alles van lijm tot stikdraad werd gewogen om overtollig gewicht te verwijderen. In die tijd was dit een superlichte voetbalschoen!

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor – 2002

De 3e generatie Mercurial kwam uit in 2002. De schoen was ontworpen om voetbalspelers een nog beter gevoel te laten krijgen met het voetbalveld. Zo werden de noppen ook strategisch anders onder de schoen geplaatst. De schoen had minder gewicht, en meer comfort, wat dus resulteerde in meer snelheid tijdens het spel!

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor II – 2004
Ook met de 4e generatie Mercurial werd de zoektocht naar nóg meer snelheid voortgezet. Zo probeerde Nike zelfs de demping met deze schoen optimaal te maken voor de voetballers. Door een betere demping konden spelers zich beter afzetten in het gras en was er dus meer snelheid.

In deze tijd gaf Ronaldo eigenlijk het stokje over aan Cristiano Ronaldo.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor III – 2006

De 5e generatie Mercurial werd geboren in 2006. Deze schoen werd zo ontworpen dat de schoen nog nauwer om de voet kwam te zitten waardoor je een nóg beter balgevoel had. Dit deden ze door in de hiel van de schoen twee kussentjes te plaatsen waar de achillespees tussenin viel. Zo kwam de voet als het ware ‘’vast’’ te zitten in de schoen en kon je jezelf nog beter afzetten in het gras.

Tevens werd het bovenwerk van de schoen gemaakt met een nieuwe microvezel, zodat de schoen zich nog meer naar de voet vormde en de hele wedstrijd comfortabel bleef.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor IV SL – 2008
De 6e generatie Mercurial. Hier begon één van de grootste revoluties van de Mercurial. Het designteam kreeg van Nike de uitdaging een schoen te ontwerpen die nóg lichter zou zijn dan al zijn voorgangers. Het resultaat was een schoen die geheel van koolstofvezel was gemaakt: het werd de lichtste Nike Mercurial ooit.

Het bovenwerk, de middenzool en de zool zijn allemaal gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel, waardoor de schoenplaat slechts 185 gram weegt. Met de bovenkant geproduceerd in Italië, de plaat geproduceerd in Duitsland en de buitenzool geproduceerd in Zuid-Korea, was de Mercurial SL een product van wereldwijde klasse.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor IV 2008

Naast de Nike Mercurial Vapor IV SL werd ook de Nike Mercurial Vapor IV, een voetbalschoen met een ‘’lapje’’ over de veters, op de markt gebracht. Dit ‘’lapje’’ over de veters was bedoeld voor een beter schietoppervlak. Door deze evolutie werd de Mercurial een nog exclusievere schoen.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor Superfly – 2009

In 2009 werd de eerste Vapor Superfly gelanceerd. Het was een nieuwe versie van de Mercurial met lichtgewicht noppen, een buitenzool van koolstofvezel en Flywire, de met veters geïntegreerde kabels. Het was de lichtste en snelste schoen tot dan toe.

De handgemaakte Mercurial was een voorbeeld van Nike’s obsessie voor lichtgewicht producten. De nieuwe eigenschappen die deze schoen had gekregen eisten een nieuwe naam: Superfly. Terwijl de rest van de Mercurial doorging, werd Superfly de hoogste uitdrukking van het Mercurial-idee – de lichtste en snelste schoen.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor Superfly II – 2010

Ook deze schoen had weer een nieuwe innovatie. Het werd Nike SENSE genoemd. De innovatieve noppen waren verlengd en werden ingetrokken met millimeters op basis van druk en bodemomstandigheden. Ze boden een basis voor optimale snelheid en stabiliteit in alle richtingen. Zelfs versnellen in een draai werd voor mogelijk gehouden met deze schoen.

Voor de zomer van 2010 in Zuid-Afrika kreeg de Mercurial Vapor Superfly II ook een make-up uit de Elite-serie (een reeks voetbalschoenen met allemaal dezelfde kleuren). Hiermee werd de snelheid verhoogd, niet alleen door minder gewicht (door een koolstofvezelplaat), maar ook door een Mach Violet en Total Orange colorway.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor Superfly III – 2011

Ook deze schoen had de Nike SENSE-technologie. Daarnaast waren er verbeteringen toegepast op de schoen om slippartijen te voorkomen. Zo was er een totaal vernieuwde zool die in de schoen was geplaatst. Het resultaat was een stevige basis die voor maximale snelheid zorgde bij snelle wendingen.

Het verfijnde bovenwerk was meer gestroomlijnd dan ooit, met een chassis van koolstofvezel en hetzelfde adaptieve tractiesysteem als de Superfly II.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor VIII – 2012

Het doel van de vernieuwde Mercurial in 2012 was: voetballers laten vergeten dat ze schoenen aanhebben. Om dit te laten lukken verlaagde ze de neus van de Mercurial en een meer voorgevormde voetboog voor een natuurlijke pasvorm. Door de suède-achtige afwerking van het Teijin-microfiber-bovenwerk, werd de aanraking en controle met een bal nogmaals verhoogd.

Ook heeft deze Mercurial weer een gloednieuwe schoenplaat met twee noppen in de hiel gekregen voor modellen die specifiek voor een stevige ondergrond ontworpen zijn.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Vapor IX – 2012

Nike introduceerde in 2012 hun revolutionaire Speed Control-textuur met de Vapor IX. De bovenkant van de Nike Mercurial Vapor IX bevatte een combinatie van All Conditions Control (ACC-technologie), voor een consistent gevoel in natte of droge omstandigheden en snelheidsregeling. De textuur van de voetbalschoen leek op die van een golfbal. Deze structuur verhoogde de wrijving tussen de bal en maakte het gemakkelijker om deze onder alle omstandigheden te controleren.

De Mercurial Vapor IX bevatte een lichtgewicht plaat met twee afzonderlijke glazen stukken voor meer flexibiliteit.

Bron: soccercorner.com

Nike Mercurial Superfly IV – 2014

In 2014 lanceerde Nike een Superfly met talloze nieuwe innovaties. Het was de eerste Mercurial met Flyknit en een Dynamic Fit-kraag, een sokje dat als het ware om je enkel gaat. Dit sokje zou één van de belangrijke trends worden in de recente voetbalschoen geschiedenis.

Het bovendeel is gemaakt van Nike Flyknit-materiaal, wat is geweven in drie lagen. Omdat deze gemaakt is van garen, zet deze zich heel uniek en strak op de voet – net als een strakke sok – en geeft daarom een erg goede persoonlijke fit. Zo werd het balgevoel nog beter.

Bron: soccercleats101.com

Nike Mercurial Superfly V – 2016

Deze nieuwe Mercurial Superfly V had niet heel veel upgrades ten opzichte van de Nike Mercurial Superfly IV. Deze nieuwe editie kreeg een lichtere zool en een geoptimaliseerd grippatroon ter vervanging van het design met koolstofvezel. Een nieuwe 3D-zool met contouren van de voet met superieure grip voorkwam wrijving in de schoen. Dit systeem zorgde voor een ongeëvenaarde acceleratie. De Nike V16-zoolplaat is speciaal gemaakt voor het middenvoetsbeentje, het middenvoetsbeentje zit lager in de schoen geperst. Zo ontstaat er een groter vlak om via de grote teen nog beter te accelereren. 

Ook werd het bovenwerk voorzien van een nieuwe ribconstructie met structuur voor een beter balgevoel.

Bron: soccerbible.com

Nike Mercurial Superfly 360 – 2018

‘’Fast By Nature’’. Dat was de quote die Nike gebruikte bij deze vernieuwde Mercurial. De grootste innovatie van deze schoen is de zoolplaat. Normaal is de zoolplaat één gehele plaat met noppen. De nieuwe innovatie van Nike plakt als het ware aan de voet en verwijdert de kleine openingen tussen de voet en de zoolplaat. Nooit en te nimmer zul jij nog last hebben van het schuiven van je voet in je schoen. Dit gaat namelijk ten koste van je snelheid. De hoogte van het sokje is iets verlaagd om een nog betere fit te geven voor de spelers.

Bron: neveroffside.nl

Nike Mercurial Superfly VII – 2019

En dan komen we bij het laatste Mercurial model aan: de Nike Mercurial Superfly VII. De bovenkant van de Nike Mercurial Superfly VII is ‘opener’ dan die van zijn voorganger, om hem zachter en comfortabeler te maken. ‘High tenacity-garens’ van Flyknit werden vervolgens geïntegreerd in de bovenstructuur om te voorkomen dat deze overrekte en voor de nodige lockdown zorgde.

Al met al ziet de Nike Mercurial Superfly 7 eruit als een mooie update. De nieuwe Nike Mercurial Superfly en Vapor wegen minder dan 200 gram, zelfs minder dan de voorganger!

Naast deze blauwe versie uit het Nike New Lights pack is er ook een compleet zwarte Nike Mercurial Superfly VII op de markt gebracht. Deze komt uit het Nike Under The Radar Pack.

Beide Mercurials kun je bij Aktiesport bestellen!

Bron: soccerbible.com

Mijn persoonlijke favoriete Nike Mercurial?

Zelf speel ik sinds 2010 op de Nike Mercurial. Ik begon dus met het model Nike Mercurial Vapor Superfly II. Toen ik in die tijd voor het eerst de Nike Mercurial aandeed was dit zo’n enorm groot verschil vergeleken een ’ouderwetse’ leren voetbalschoen. De Mercurial was licht, wendbaar en je had een lekker balgevoel.  

Persoonlijk vond ik de Nike Mercurial Vapor IX uit 2012 het lekkerste zitten tot nu toe. De Nike Mercurial Superfly IV uit 2014 vind ik persoonlijk het mooiste model. Dit komt ook doordat het in mijn ogen het meest innovatieve model is in de geschiedenis van de voetbalschoen.