Waar voetballers vroeger vooral zichtbaar waren in daadwerkelijke wedstrijden en traditionele media, zijn deze rolmodellen tegenwoordig vrijwel overal te zien. De sterren worden bijna 24/7 op de voet gevolgd door de media en fans. Foto’s en video’s worden massaal verspreid op social media en dat genereert, gezien de miljoenen volgers die ze hebben, een enorm bereik. Zichtbaarheid is dus gegarandeerd en daarom is het voor merken zo interessant om voetballers aan hen te binden. En daarvoor wordt flink betaald…
Het grote voordeel hiervan is dat de merkboodschap vaak extra sterk wordt overgebracht, omdat het voor de doelgroep lijkt alsof voetballers zelf het product aanprijzen. Hierin schuilt direct ook een eventueel ‘gevaar’ voor de volgers. Zij kunnen bepaalde zaken klakkeloos aannemen als de waarheid. Aan de andere kant is dit voor grote bedrijven juist een flinke kans om de doelgroep op een ogenschijnlijk authentieke manier aan te spreken.
De meest verdienende Instagramgebruikers zijn dan ook voetballers. Met 295 miljoen volgers is Ronaldo koploper, gevolgd door Messi met 215 miljoen volgers. Ronaldo schijnt maar liefst €866.000 te verdienen per gesponsord bericht. Daarna volgen Neymar (€655.000 per post) en Messi (€588.000 per post). Messi verdient een hoger salaris, maar sleept in verhouding minder sponsorgeld binnen. Je zou kunnen stellen dat Ronaldo wat dat betreft een ‘betere zakenman’ is. Andere topsporters met hoge neveninkomsten zijn bijvoorbeeld golfer Tiger Woods en basketballers Lebron James en Stephen Curry.
adidas
Het bekendste gezicht van dit wereldbekende Duitse merk is uiteraard zesvoudig Ballon d’Or-winnaar Lionel Messi uit Argentinië. Messi tekende in 2017 een zogenaamde ‘lifetime deal’. Zijn eerste adidas-contract tekende hij in 2006, toen hij het grootste voetbaltalent ter wereld was. adidas was er vroeg bij en dat werpt al jaren zijn vruchten af. Naast een contract met adidas werkt Messi ook samen met Budweiser, Pepsi en Lays. Andere grote voetballers met een adidas-contract zijn Mohamed Salah, Gareth Bale, Paulo Dybala, Paul Pogba, Isco, Angel Di Maria en Karim Benzema.

Afbeelding via Twitter @TeamMessi
Nike
Waar Nike in het verleden aan de lopende band geweldig goede reclames produceerde, met de beste voetballers op aarde, lijken ze het tegenwoordig iets rustiger aan te doen en zich te richten op individuen als Kylian Mbappe, Kevin De Bruyne, Zlatan Ibrahimovic en Cristiano Ronaldo. In dit rijtje is Cristiano Ronaldo op dit moment natuurlijk de meest belangrijke, en is dat al een tijdje zo. Naast een multi-miljoenencontract voor het leven bij Nike, werkt Ronaldo ook samen met andere partijen als Herbal Life, DAZN en Clear. Daarnaast heeft hij ook al een tijdje zijn eigen kledinglijn (CR7) en heeft hij zijn naam verbonden aan hotelketen Pestana, onder andere op zijn geboorte eiland Madeira.

Afbeelding via Twitter @Cristiano
De jeugdige stervoetballer van Paris Saint Germain, Kylian Mbappe, heeft op zijn jonge leeftijd (22 jaar) nu al een 10-jarig miljoenencontract getekend bij het Amerikaanse merk. Ook is er recentelijk een speciale Mercurial Superfly-voetbalschoen op de markt gekomen met zijn signatuur. Deze jonge Fransman is een belofte voor de toekomst en grote kanshebber om wereldvoetballer van het jaar te gaan worden.
Terugkomend op de sponsorcontracten uit het verleden, was Nike op dat gebied een hele grote (en zichtbare) speler. Ronaldinho, Roberto Carlos, Carles Puyol, Thierry Henry, Edgar Davids, Patrick Kluivert, Eric Cantona, Luis Figo, Ronaldo, Wayne Rooney, Andrea Pirlo en Franscesco Totti, allemaal grootheden die veelvuldig te zien waren in de reclames. Ik ben benieuwd of deze reclames ooit nog te evenaren zijn… Dit is één van mijn favoriete Nike-reclames:
PUMA dominance
De PUMA-dominantie neemt toe in de voetbalwereld. Braziliaans topvoetballer en wereldster Neymar is sinds kort het nieuwe boegbeeld van het Duitse merk. Voor deze verbintenis moest PUMA wel flink in de buidel tasten: een overeenkomst van 25 (!) miljoen euro per jaar is door beide partijen getekend. Hiermee streeft Neymar de contracten van Messi en Ronaldo voorbij. Ook staat deze Neymar x PUMA-deal te boek als het grootste individuele sponsorcontract in de historie.
In 2011 tekende Neymar nog een lucratief contract bij Nike. Deze werd in 2020 opgezegd en de weg voor een nieuw partnership lag vrij. PUMA kaapte deze nog altijd jonge sterspeler met oneindige potentie weg. Resultaat: Neymar verdient met zijn nieuwe verbintenis ongeveer twee keer zoveel als voorheen.

Afbeelding via Highsnobiety
Naast Neymar zijn er recentelijk andere grote voetbalnamen met een flinke achterban verbonden aan PUMA, waaronder Sergio Agüero, Romelu Lukaku, Luis Suárez, Marco Reus en Antoine Griezmann. Daarnaast worden grote clubs als Borussia Dortmund, Valencia, PSV en Manchester City gesponsord door PUMA.
Op het gebied van sponsoring neemt PUMA dus een steeds prominentere plek in en is het merk hard op weg om merken als adidas en Nike voorbij te gaan. Ik verwacht niet dat het bij het binden van een grootheid als Neymar blijft. Zeker niet als hier positieve resultaten op branding- en omzetgebied uit voortvloeien. Ik blijf deze interessante ontwikkelingen op de voet volgen!