Warme dagen staan weer voor de deur en dat betekent water, water en nog meer water drinken. Met warm weer wil je minimaal twee liter water drinken per dag. Sport je? Dan ligt dit hoger. In de zomer zweet je door de hitte meer, ook al zijn je workouts niet per se intenser dan de rest van het jaar. Zeker wanneer je veel rent tijdens je voetbaltraining, of op de crosstrainer staat, verlies je extra veel vocht in de warmte. Laat je door deze blog inspireren met de lekkerste drankjes tijdens het sporten zodat jij voldoende drinkt!

Wist je bijvoorbeeld dat een laag vochtgehalte slecht is voor je huid? Je lichaamstemperatuur kan enorm oplopen wat ervoor zorgt dat je doorbloeding verslechtert en uiteindelijk kan je zelfs een hitteberoerte krijgen. Naast je huid, kunnen ook je sportprestaties worden beïnvloed wanneer je gedehydrateerd bent, je spieren hebben vocht nodig om te groeien! Nu wil ik jullie natuurlijk niet bang maken, maar je begrijpt hopelijk wel dat water drinken dus ontzettend belangrijk is op de warme dagen.

Maar, naast je twee tot drie liter water per dag, kan een van de volgende heerlijk frisse drankjes niet missen met die tropische temperaturen.

Clear whey

Als allereerst zijn we dit jaar geblessed met de clear whey drankjes. Clear whey is te vergelijken met een limonade, maar dan met 20 gram eiwit per glas! Een perfecte combinatie van hydrateren en je eiwitten binnenkrijgen.

Veel sportwinkels verkopen clear whey, zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om een clear whey met een vast smaakje te halen, maar kan je ook gaan voor een smaakloze clear whey met verschillende flavour shots!

Geen zin in een limonade-achtige structuur? Maak dan een slush puppy van je clear whey shake! Vul je shakebeker met gemalen ijs, voeg eventueel wat bevroren fruit toe en mix het geheel (met water en je poeder natuurlijk) in de blender tot het ijs goed klein is en genieten maar!

Een mocktail

Mijn go to drankje in de zomer is een virgin mojito. Grotendeels omdat dit een heel makkelijke variatie is op de cocktail de mojito!

Wat heb je ervoor nodig?

  1. Een takje munt
  2. Citroenschijfje
  3. Aardbeien
  4. Bruiswater
  5. IJsblokjes

Vul je glas met ijsklontjes, giet hier je bruiswater en munt bij. Ik laat het drankje het liefst even staan zodat de munt goed kan intrekken. Serveer je drankje met een heerlijk schijfje citroen of wat plakjes aardbei voor een zoete touch.

mocktail

Thee en koffie

Je zou het niet zeggen, maar een kopje thee kan ervoor zorgen dat je het een stuk minder warm krijgt op een hete dag. Door het drinken van iets warms, krijgt je lichaam een seintje dat het afgekoeld moet worden. Dit kan er dus voor zorgen dat je het minder warm krijgt!

Over koffie wordt vaak gezegd dat je het beter kan vermijden op warmere dagen. Het zou vocht afdrijven waardoor je meer uitdroogt dan hydrateert. Maar niks is minder waar! Je moet van koffie misschien wat vaker naar het toilet, maar je droogt niet extra uit van een kopje koffie. Heb je geen zin in een warme koffie? Gooi er wat ijsklontjes bij en je hebt een heerlijke ijskoffie!

Te veel of te weinig drinken?

Bestaat er zoiets als te veel drinken tijdens een hittegolf? Ja, zeker. Maar, hier moet je wel echt je best voor doen. Drink je meer dan acht liter op een dag? Dan kan je je nieren beschadigen. Maar, zoals ik al zei, moet je dan wel echt heel erg je best doen.

Drink je vaak te weinig? Dan kan dit tijdens heet weer een probleem worden, hieronder een aantal tips om genoeg te drinken:

  1. Begin de dag altijd met een glas water of een kop thee
  2. Neem een fles water mee naar school of werk en zet deze op je bureau
  3. Koop een suikervrije limonade om je water een lekker smaakje te geven
  4. Drink altijd water tijdens je ontbijt, lunch en diner
  5. Eet waterrijk, zoals soep, groenten en fruit
  6. Zorg dat je altijd een groot glas drinkt!
  7. Voeg extra water toe aan je proteïneshakes, pre-workouts en andere sapjes
  8. Reminders op je telefoon! Zet elk uur een wekker

Zoals je leest zijn er meer dan genoeg lekkere opties voor een verfrissend drankje wanneer je niet zo van water houdt. Of je nu veel sport of wat minder, op een warme dag is het altijd belangrijk om voldoende te drinken. Hopelijk gaat dat door de bovenstaande drankjes een stuk makkelijker!