Het Formule 1-seizoen staat op het punt om te beginnen. De coureurs en teams hebben zich wederom voorbereid op een bloedstollend raceseizoen. Leg de teamshirts, snacks en drankjes maar alvast klaar, want vanaf zondag 20 maart kun je weer volop genieten van het gloednieuwe Formule 1-seizoen. Maar voordat de coureurs weer in de startblokken staan, is het natuurlijk wel belangrijk om op de hoogte zijn van de nieuwste auto’s, coureurs, teams en regelgeving. Klaar voor de start? Daar gaan we!

Als echte Formule 1-fan sta je wellicht te trappelen tot de auto’s het eerste circuit van dit seizoen betreden. Wellicht staat de laatste wedstrijd nog scherp op je netvlies. Die fenomenale inhaalactie van Max Verstappen in de laatste ronde. Nog steeds fantastisch om aan terug te denken! De laatste wedstrijd van het vorige raceseizoen is alweer een aantal maanden geleden. Wat is er in de tussentijd eigenlijk allemaal veranderd?

Om heel kort te zijn: een heleboel! Hieronder zetten we alle belangrijke veranderingen even voor je op een rijtje.

Wat is er allemaal anders in dit nieuwe Formule 1-seizoen?

1. De bandenmaat

Dit seizoen heeft er een grote verandering plaatsgevonden wat betreft de banden onder de auto’s. De coureurs rijden dit seizoen niet meer met 13 inch banden, maar met grotere banden van 18 inch. De banden blijven daarbij even breed, maar ze zijn enkel groter in diameter.

Deze grotere banden zijn bedoeld om anders te reageren op het stuur- en remgedrag van de coureurs, waardoor ze nauwkeuriger zijn dan de voorganger. Daarnaast zullen deze nieuwe banden minder snel slijten wat ervoor zorgt dat de coureurs waarschijnlijk een pitstop minder hoeven te maken. Dat geeft misschien wel een interessante wending aan de wedstrijden!

En nu vraag je je misschien ook af: gaan de coureurs ook harder met de grotere banden? Volgens de fabrikant Pirelli zouden de banden geen invloed moeten hebben op de rondetijden van de coureurs.

2. Wieldoppen keren terug op de banden

Niet alleen de maat van de banden is voor dit seizoen gewijzigd. Ook de wieldoppen zijn weer terug van weggeweest. Sinds 2009 hadden de Formule 1-auto’s geen wieldoppen meer. Dit jaar zijn de wieldoppen weer toegevoegd, met als doel om er een eerlijkere race van te maken.

Wieldoppen zorgen ervoor dat er geen lucht door de wielen kan worden geleid die de teams kunnen gebruiken om extra downforce te creëren. Zo zou het makkelijker moeten zijn voor de coureurs om dichter bij elkaar te rijden.

3. De gehele auto heeft een upgrade gekregen

Aangezien de banden groter zijn geworden is de hele body en aerodynamica van de auto ook gewijzigd om op die verandering in te spelen. De auto moet nu namelijk meer gewicht aan kunnen en er moet gezorgd worden dat alles nog steeds goed gaat omtrent de downforce en de begeleiding van de lucht rondom de auto.

De grootste upgrade aan de carrosserie heeft daarom te maken met de aerodynamica. Zo is de aerodynamica veranderd om de luchtstroom met vuile lucht, die van de auto’s afkomt, niet meer direct naar de volgende auto te duwen, maar verder de lucht in. Dit maakt de race zowel schoner als eerlijker, want doordat de vuile luchtstroom nu opwaarts wordt geduwd door het ontwerp van de auto’s, verliest de auto daarachter minder downforce. Hierdoor wordt het voor de coureurs makkelijker om dichter op elkaar te rijden en echt wiel-aan-wiel te strijden om een plek. Tot aan 2022 verloren de auto’s namelijk tot wel de helft van hun downforce wanneer ze dicht op een andere auto reden. Met de nieuwe auto’s en bijbehorende nieuwe luchtstromen moet dat verleden tijd zijn.

Om dit te bereiken zijn er een aantal dingen aan de aerodynamica van de auto’s gewijzigd. Gedetailleerde elementen op de voorvleugels, zijkanten en bij de wielen zijn allemaal versimpeld of geheel verboden gemaakt dit seizoen. In plaats van de kleine aerodynamische elementen wordt downforce gecreëerd aan de hand van het ground effect. Wat houdt dit precies in? Nu worden de auto’s naar de grond gezogen voor tunnels in de vloer van de auto’s.

Daarnaast zijn er ook winglets geïntroduceerd. Deze wielonderdelen helpen bij het begeleiden van de luchtstromen. Door deze vleugeltjes stroomt de lucht die van de voorbanden afkomt rechtstreeks naar de achtervleugel toe. Het nieuwe design van de achtervleugel zorgt er vervolgens voor dat de vuile luchtstroom de lucht in wordt gestuurd. Zo kan de vuile lucht die van de auto’s komt gecontroleerd weggeleid worden.

Al deze veranderingen aan de auto’s zijn dus bedoeld om de afstand tussen de verschillende teams kleiner te laten worden. De hoop is dat er in het komende seizoen meer ingehaald gaat worden en de eindresultaten minder voor de hand zullen liggen. Wie weet zien we team Haas dan vaker op het podium verschijnen. Wie zal het zeggen. Daarnaast is het de bedoeling dat de nieuwe auto’s de verspreiding van vuile lucht meer tegengaan.

4. De auto’s zijn veiliger

Wanneer je als coureur in een raceauto zit die 300 kilometer per uur gaat, is het erg belangrijk dat er in het design ook nagedacht wordt over de veiligheid. Kleine botsingen of crashes gebeuren weleens op de circuits. Daarom zijn de veiligheidsregels dit jaar weer extra verscherpt. Zo moeten de auto’s 48% meer energie kunnen absorberen bij frontale botsingen vergeleken met 2021. Aan de achterzijde is dat 15%. Daarnaast is er een langere neus geïntroduceerd en zijn de zijkanten van het chassis verstevigd om zijwaartse crashes op te vangen.

Door deze en alle andere veranderingen aan de auto gaat het minimumgewicht van 752 kg naar 795 kg. Dat is toch wel een verschil. De vraag is nu wat dat precies voor effect gaat hebben op de snelheid van de auto’s tijdens de races.

5. Er zijn meer races dit seizoen

Waar er vorig jaar 22 races verreden zijn tijdens het Formule 1-seizoen, zullen dat er dit jaar zelfs 23 zijn. Er is één nieuwe race bijgekomen: de Grand Prix van Miami. Daarnaast zullen ook de races in Australië, Canada, Singapore en Japan weer terugkeren in de racekalender, nadat ze door het coronavirus twee jaar niet verreden zijn.

Dit jaar stond er ook een race in het Russische Sotsji gepland. Vanwege de oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft de internationele sportfederatie FIA besloten om die race niet door te laten gaan.

6. Sprintraces komen weer terug

Om de Formule 1-weekenden nog wat spannender te maken, zullen er af en toe ook weer sprintraces gereden worden. Wat zijn dit precies? Eigenlijk zijn ze vergelijkbaar met de reguliere races, maar dan korter. De sprintraces duren 25 à 30 minuten. Op welke plaats de coureurs starten tijdens de sprintraces wordt op vrijdag bepaald tijdens de kwalificatie. Eigenlijk kun je de sprintrace zien als een extra kwalificatie, aangezien de winnaar van de sprintrace de poleposition krijgt toegekend voor de echte race op zondag. Vorig seizoen kreeg je als coureur poleposition toegekend als je tijdens de sprintrace als eerste over de finish kwam. Dit jaar worden de sprintraces nog wat spannender door in plaats daarvan de snelste coureur tijdens de sprintrace de pole te geven.

7. Bevriezing van de motorontwikkeling en nieuwe brandstof

Vanaf 2022 tot en met 2025 wordt de doorontwikkeling van de motoren bevroren. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat motorleveranciers niet met geld gaan smijten en hun motoren blijven doorontwikkelen.

Daarnaast zijn er ook nieuwe brandstofregels van kracht. De brandstof die gebruikt wordt, moet volgens de nieuwe regels duurzamer. Vorig jaar was de regel dat 5,75% van de brandstof duurzaam moest zijn en dit jaar is dat verhoogd naar 10%.

8. Het budgetplafond gaat omlaag

Het budgetplafond is weer verder omlaaggegaan dit jaar. Dit jaar is het budget waar de teams gebruik van kunnen maken 140 miljoen dollar, waar dit vorig jaar 145 miljoen was. Volgend jaar zal dit wederom verlaagd worden met 5 miljoen. Het budgetplafond is in het leven geroepen om exorbitante budgetten bij sommige teams tegen te gaan en daarmee de verschillen tussen de teams te verkleinen.

9. Aanpassingen aan het circuit in Saudi-Arabië

Vorig seizoen bleek het Jeddah Corniche circuit in Saudi-Arabië op bepaalde punten erg onveilig. Vooral in sommige bochten was het zicht erg slecht. Om de zicht voor de coureurs te verbeteren zijn de muren bij bochten 2, 3, 14 en 21 naar achteren verplaatst. Ook de blinde bocht 27 heeft een verandering doorgemaakt. Die is door verplaatsing van de baanafzetting anderhalve meter breder geworden. Door deze veranderingen verbetert niet alleen het zicht, maar de coureurs kunnen nu zelfs nog sneller over het circuit.

10. Max Verstappen gebruikt nummer 1 op zijn auto

Zoals we allemaal wel weten, is Max Verstappen de grote winnaar van vorig seizoen. Volgens een regel die in 2014 is geïntroduceerd mag de winnaar het daaropvolgende seizoen met nummer 1 op de auto rijden in plaats van het eigen permanente nummer. Max Verstappen heeft die kans met beide handen aangegrepen en rijdt dit seizoen met nummer 1.

11. Een aantal nieuwe samenstellingen in de Formule 1-teams

Alhoewel de meest coureurs op hun plek zijn gebleven, hebben er ook een aantal verschuivingen plaatsgevonden in de teams.

  • George Russell is dit jaar onderdeel van team Mercedes. Hij zat vorig seizoen bij Williams.
  • Alexander Albon is dit jaar teruggekeerd naar de Formule 1 en is onderdeel van Williams.
  • Guanyu Zhou is de enige nieuwkomer dit seizoen. Hij is onderdeel van Alfa Romeo.
  • Valtteri Bottas is dit jaar onderdeel van Alfa Romeo. Hij zat vorig seizoen bij Mercedes.
  • Nikita Mazepin zat in team Haas en is vanwege de situatie in Oekranië vervangen door Kevin Magnussen.

Red Bull Racing

Max Verstappen #1
Sergio Pérez #11
AlphaTauri

Pierre Gasly #10
Yuki Tsunoda #22

Mercedes
Lewis Hamilton #44
George Russell #63
Aston Martin Cognizant
Sebastian Vettel #5
Lance Stroll #18

Ferrari
Charles Leclerc #16
Carlos Sainz #55
Williams
Nicholas Latifi #6
Alexander Albon #23

McLaren
Daniel Ricciardo #3
Lando Norris #4
Alfa Romeo
Guanyu Zhou #24
Valtteri Bottas #77

Alpine
Fernando Alonso #14
Esteban Ocon #31
Haas
Kevin Magnussen #20
Mick Schumacher #47

Formule 1-kalender

Bekijk hier de kalender van het volledige Formule 1-seizoen, zodat je precies weet hoelaat je klaar moet zitten voor de volgende race! Het schema bevat de Nederlandse starttijden.

Zondag 20 maartGP van Bahrein16.00 uur
Zondag 27 maartGP van Saoedi-Arabië19.00 uur
Zondag 10 aprilGP van Australië 7.00 uur
Zondag 24 aprilGP van Imola, Italië15.00 uur
Zondag 8 meiGP van Miami, de Verenigde Staten21.30 uur
Zondag 22 meiGP van Spanje15.00 uur
Zondag 29 meiGP van Monaco15.00 uur
Zondag 12 juniGP van Azerbeidzjan13.00 uur
Zondag 19 juniGP van Canada20.00 uur
Zondag 3 juliGP van Groot-Brittannië16.00 uur
Zondag 10 juliGP van Oostenrijk15.00 uur
Zondag 24 juliGP van Frankrijk15.00 uur
Zondag 31 juliGP van Hongarije15.00 uur
Zondag 28 augustusGP van België15.00 uur
Zondag 4 septemberGP van Nederland15.00 uur
Zondag 11 septemberGP van Italië15.00 uur
Zondag 25 septemberGP van Rusland*13.00 uur
Zondag 2 oktoberGP van Singapore14.00 uur
Zondag 9 oktoberGP van Japan 7.00 uur
Zondag 23 oktoberGP van Austin, de Verenigde Staten21.00 uur
Zondag 30 oktoberGP van Mexico21.00 uur
Zondag 13 novemberGP van Brazilië19.00 uur
Zondag 20 novemberGP van Abu Dhabi14.00 uur

Hi! Ik ben Tessa, 23 jaar en werkzaam op de E-commerce afdeling van Perry. Dansen is mijn grootste passie in het leven. Ik daag mezelf graag uit met nieuwe dansstijlen. Ik was daarom ook jarenlang in diverse dansscholen te vinden. Naast het feit dat de dansvloer voelt als een tweede thuis, ben ik vanwege mijn voorliefde voor schrijven en lezen ook regelmatig in de luie stoel te vinden met een pen in de ene hand, een kop thee in de ander en een goed boek op schoot.