De winterse periode komt er weer aan. Dit betekent niet alleen kortere, maar ook koudere of nattere dagen waarop jij gewoon moet voetballen. Tot aan de winterstop (maar ook daarna) kun jij je als voetballer maar beter goed voorbereiden voordat je een training of wedstrijd in gaat. De grote voetbalmerken hebben tegenwoordig meerdere winterized producten die jij kunt dragen om je lichaam te allen tijde warm te houden. Hierdoor voorkom je blessures en verminder je uiteraard ook de kans een koudje te vatten. Hoe jij je het beste kunt bewapenen tegen “koning winter”? Wij geven je in dit blog enkele tips.

Thermokleding

We beginnen bij de basis: de eerste laag. Dit is één van de belangrijkste kledinglaag. Deze laag moet namelijk jouw lichaamswarmte behouden maar tegelijk ook ademend genoeg zijn om je zweet te kunnen afvoeren. Thermokleding heb je in verschillende soorten en maten: lange mouwen, korte mouwen, dikke stof, dunnere stof, met print, zonder print etc.

Denk hierbij aan de welbekende Nike Pro kleding, onderkleding van adidas, thermoshirts van Craft en thermokleding van Under Armour.

Voetbaltights

Steeds meer voetballers trainen met zogenaamde tights. Deze dragen zij doorgaans onder het voetbalbroekje, zodat alle lichaamsdelen optimaal bedekt zijn zonder dat dit ten koste gaat van de bewegingsvrijheid. Tights zijn onderdeel van je thermokleding maar op bijvoorbeeld minder koude trainingsavonden kun je ervoor kiezen om je trainingsbroek thuis te laten en je tight als bovenste laag te gebruiken. Wees er wel van bewust dat de stof dunner is waardoor bijvoorbeeld slidings maken op eigen risico is. De kans bestaat dat je dan eindigt met een gat in je tight.

Slidingbroek of compressieshort

Als je ervoor kiest om met blote benen te trainen zou je kunnen overwegen om een slidingbroek/compressieshort onder je voetbalbroekje te dragen om toch een extra laagje te hebben. Kwetsbare spieren als je liezen en hamstrings blijven dan beter beschermd tegen de kou. Dit houdt je lichaam soepeler en minder vatbaar voor blessures. Bijkomend voordeel is ook dat het broekje je huid beschermt bij het maken van slidings. Maar ook hier geldt dat de kans groot is dat er slijtage van het broekje ontstaat.

De winterized trainingsbroek

Deze speciaal voor het koude weer gemaakte trainingsbroeken hebben een dikkere stof en isoleren daardoor beter. Tegelijkertijd zijn ze gemaakt van zweetafvoerend materiaal zodat je lichaam droog blijft en je dus minimaal afkoelt bij inspanning. Deze broeken zitten vaak strakker om je benen heen zodat je bewegingsvrijheid optimaal blijft.

Winterized trainingstop

Bij een winterized trainingsbroek hoort uiteraard ook een winterized top. Ook gemaakt van thermisch materiaal zodat je bovenlichaam warm blijft. Deze truien zijn vaak voorzien van een hogere kraag voor nog meer comfort en warmte. Ook handig zijn de duimgaten zodat je polsen en handpalmen ook warm blijven tijdens koude dagen.

Trainingsjas

Een trainingsjas of voetbaljas kan op extreem koude dagen als je bovenste isolatielaag fungeren. Vaak zijn deze jassen ook waterafstotend en winddicht waardoor je minder last hebt van de frissere winterse wind en/of regen. Daarbij zijn er op trainingsavonden altijd momenten dat je langere tijd stil staat en op zulke momenten is een extra laagje zeker geen overbodige luxe. Je voorkomt dan dat je snel afkoelt en de kans op spierblessures toeneemt.

Nekwarmers

Je ziet ze steeds vaker voorbijkomen bij voetballers op ieder niveau: nekwarmers. Deze “voetbalsjaals” houden niet alleen je nek warm, maar ook je mond en je neus (en soms ook je oren). Dit zijn vaak de lichaamsdelen die erg koud worden tijdens de winter. Je kunt zelf bepalen in hoeverre je jouw gezicht wilt bedekken door middel van een koord. Ook nekwarmers zijn gemaakt van thermisch materiaal en helpen je door het koude weer heen.

Een bijkomend voordeel: je kunt ze ook gebruiken op de fiets, scooter of tijdens je wintersportvakantie.

Voetbalmutsen

De meeste warmte gaat verloren via je hoofd. Je kunt hier iets aan doen door een muts te dragen tijdens trainingen. Ook is het natuurlijk lekker warm voor je oren. Echter, het dragen van een muts heeft ook nog wel een keerzijde: de bal sturen tijdens het koppen wordt lastiger. Als je dan toch besluit om een muts te dragen tijdens trainingen, kun je er beter één kiezen die goed aansluit op je hoofd. Nog een keerzijde van het dragen van een muts is dat de kans bestaat dat je je warmte juist niet goed kwijt kunt. Je bent dan net iets tè goed beschermd tegen de kou. Tip is om gewoon je muts mee te nemen naar het voetbalveld en te ervaren wat voor jou het beste werkt. Je kunt hem immers zo aan de kant leggen.

Voetbalhandschoenen

Waar vroeger de handschoenen vooral gemaakt werden van gebreide stof of katoen worden de voetbalhandschoentjes tegenwoordig vooral vervaardigd uit een mix van meerdere materialen zoals: nylon, polyester, spandex/elastaan en rubber. Dit zorgt ervoor dat je beter beschermd bent tegen de elementen. Winterse neerslag wordt minder snel opgenomen door deze moderne variant waardoor ze langer droog zullen blijven. Vaak zijn deze handschoenen ook voorzien van ventilatiegaten zodat je handen niet klam worden.

Naast de materialen is ook het design van de voetbalhandschoen veranderd. Ze zijn tegenwoordig in meerdere kleuren verkrijgbaar en naar keuze voorzien van het logo/design van jouw favoriete voetbalclub, waaronder bijvoorbeeld Paris Saint Germain, Barcelona, Real Madrid of Juventus. Maar ook de gebreide traditionele variant is nog volop verkrijgbaar. It’s your call.

Warming up

Het allerbelangrijkste wapen tegen blessures is natuurlijk het afronden van een stevige warming-up. Je kunt je namelijk nog zo goed beschermen tegen de kou met de juiste outfit maar zonder warming up loop je het meeste gevaar een spierblessure te krijgen. Combineer de juiste warming up met een warme voetbaloutfit inclusief bijpassende accessoires en jij bent klaar om de koude trainingsavonden te trotseren. Je spieren zullen sneller warm worden en langer warm blijven zodat jij optimaal kunt presteren. Uiteraard kun je hier ook de volgende regel toepassen: beter te warm gekleed, dan te koud. Je kunt natuurlijk altijd laagjes kleding uittrekken en langs de kant leggen. Let dan wel op dat je na de training niet te snel afkoelt.

Be a winter warrior!