Misschien heb je er weleens over gehoord of gelezen, of wellicht ken je iemand die het doet: winterzwemmen. Waarom is het zo populair, wat zijn de gezondheidsvoordelen en hoe kun je het koude water overmeesteren? Met deze tips en tricks bereid je je voor op je eerste dip en word je net zo’n koud waterkoning als Wim Hof. Durf jij het aan?

De voordelen

Trainen in de kou is een échte oppepper voor je lijf: zie het als krachttraining voor je bloedvaten en een enorme boost voor je brein. Als je hier meer over wilt weten, Google dan maar eens op Wim Hof en lees de onderzoeken die hij deed met diverse universiteiten. De belangrijkste drie voordelen die daaruit voortkomen, vat ik hieronder kort voor je samen.

1. Boost je immuunsysteem

Als je lichaam met koud water in aanraking komt, wordt je bloedcirculatie gestimuleerd. Deze ‘prikkel’ zorgt ervoor dat je organen van belangrijke voedingsstoffen worden voorzien, maar ook dat de aanmaak van witte bloedcellen wordt bevordert. Witte bloedcellen gaan virussen en bacteriën tegen en na ruim 1,5 jaar in coronatijd te leven, hoef ik je niet uit te leggen hoe belangrijk dat is…

2. Vetverbranding

Als je een koude douche of duik neemt, gaat je vetverbranding omhoog en komt er energie vrij om je lichaamstempratuur op peil te houden. Doe je dit vaker, dan kan je lichaam bovendien bruin vet aanmaken. Bruin vet is een orgaan dat wit vet eenvoudig omzet in warmte. En dat witte vet is het vet dat je wilt verbranden! Regelmatig een koude douche of duik nemen, kan je dus helpen om af te vallen.

3. Weerstand en humeur

Ook al kun je het je misschien niet voorstellen, maar een duik in koud water is goed voor je weerstand én je humeur. Daarbij kan koud water zelfs helpen om stress en depressieve gevoelens tegen te gaan. Ook bevordert het je slaap en sportprestaties.

Zelf proberen? Dit zijn de 5 belangrijkste tips

1. Begin onder de douche

Draai tegen het einde van je douchesessie de warmwaterkraan eens uit en kijk wat dat met je doet. Waarschijnlijk gaat je lichaam schokken en daarom is het belangrijk om je lichaam thuis aan koud water te laten wennen. Een goed opbouwschema is om de eerste dag, aan het einde van je douchesessie, vijf seconden koud ‘af te douchen’. Gaat dit goed? Dan breid je dit iedere douchsessie uit met vijf seconden. Na ongeveer een week kun je zonder problemen ongeveer een halve minuut onder de koude douche staan. Wedden?!

2. Ademhaling

Om een koud watertraining goed door te komen, is een constante ademhaling essentieel. Adem rustig in en uit naar je buik en begin daarmee voordat je onder de douche stapt, of in het water springt. Als je je adem onder controle weet te houden, kun je het koude water veel beter doorstaan en ga je er misschien zelfs van genieten…

3. Ga niet alleen

Als je thuis gewend bent aan het koude water van de douche, kun je proberen om je training in het open water te doen. Koud waterzwemmen wordt ook wel ‘dippen’ genoemd en kun je in Nederland bij diverse dip-spots doen. Let op: ga je in koud natuurwater dippen, zorg dan wel dat er iemand meegaat. Het liefst iemand die het vaker heeft gedaan, of je kan helpen met het aangeven van je handdoek, trui en joggingbroek.

4. Houd het kort

Zwemmen in koud water gaat om de prikkel of schokreactie die je krijgt, en die krijg je meestal direct als je met het koude water in aanraking komt. Het doel is niet om zo lang mogelijk in het water te blijven. Sterker nog, de vuistregel is dat de temperatuur van het water gelijk staat aan het aantal minuten dat je maximaal in het water mag blijven. Dus, als het water vijf graden is, mag je er niet langer dan vijf minuten in blijven. En ga je voor het eerst? Dan is een halve minuut lang zat.

5. Na het dippen

Als je het water uitkomt, wil je maar één ding: zo snel mogelijk opwarmen. Zorg daarom dat je een handdoek en droge kleding hebt klaarliggen voor als je uit het water komt. Goed om te weten: spring niet meteen onder een warme douche (als die er al is), maar kleed je zo snel mogelijk aan. Sommige mensen nemen een thermoskan met warm water mee en gieten dat over hun handen en voeten, zodat die weer opwarmen. Zo voorkom je ook meteen dat je je veters niet kunt strikken of je bikini niet los krijgt, omdat je vingers nog te koud zijn.

Enthousiast geworden? Daag je vrienden uit om deze winter met je mee te dippen en te strijden voor de titel ‘Koning(in) van het koude water’. GAME ON!


Martijn

Hey, ik ben Martijn (41) en heb een passie voor sport. Vroeger wilde ik sportverslaggever worden, dus je kunt bijna geen sport noemen waar ik niet in geïnteresseerd ben! Naast voetbal schrijf ik graag over tennis, zwemmen en fitness.