De lente staat bijna voor de deur, dat belooft weer warme dagen. Helaas is in Nederland het weer behoorlijk wisselend. Lees daarom hier hoe jij je goed kunt kleden bij alle weersomstandigheden. Weer of geen weer, met deze tips ben jij altijd ready om buiten te sporten! Laat de kou, of juist de hitte, jouw sportprestaties niet meer in de weg staan.

Lente en zomer

Tijdens de lente en de zomer is het de ene keer hartstikke warm en de andere keer juist koud. Daarom vind je hieronder een aantal tips hoe jij je goed kleedt tijdens deze seizoenen.

  • Trek kleding aan in laagjes: Een extra laag trek je snel uit wanneer je het te warm hebt. Kies het liefst voor een handig vest dat je makkelijk om je heupen knoopt, dan hoef je het niet mee te sleuren. Wanneer het veel waait is het verstandig om je warm aan te kleden, de gevoelstemperatuur ligt dan vaak lager in vergelijking met de daadwerkelijke temperatuur.

  • Neem een warm kledingstuk mee voor na de training: Na een training koelt je lichaam snel af. Als je dan nog niet meteen thuis bent, is het slim om iets extra warms mee te nemen. Op deze manier verandert je lichaamstemperatuur niet te snel. Je kunt bijvoorbeeld een vest en joggingsbroek meenemen voor na de training. Dat is ook handig voor als je na een groepsles nog een drankje wil doen met de andere sporters.

  • Draag kortere kleding tijdens warmere dagen: Hoe meer kleding je draagt hoe meer je gaat zweten. Zorg daarom voor ventilerende sportkleding. Als je strakke kleding draagt die niet speciaal gemaakt is om te sporten, dan is het voor je lichaam moeilijk om het vocht goed kwijt te raken.

  • Ventilerende sportkleding: Kies voor sportkleding die goed ventilerend is. Goed ademende sportkleding is bijvoorbeeld kleding die de Dri-FIT-technologie van Nike bevat. Er zijn sportshirts die juist op de plekken waar je veel transpireert, zoals bij de oksels, goed ventileren.

  • Bescherming van je hoofd en nek: Je hoofd is extra gevoelig voor verbranding tijdens zonnige dagen in de zomer. Naast het insmeren met zonnebrand bescherm je jouw hoofd en nek met een helm, pet of hoofddoek. Indien het mogelijk is voor jouw sport, is een zonnebril ook aan te bevelen. Dit beschermt je ogen tegen fel zonlicht.
Fietsen in de zomer

Naast de juiste kleding tijdens de zomer en lente zijn er ook andere dingen waar je op moet letten als het warm weer is. Smeer je ten eerste van tevoren in met waterproof zonnebrand om verbranding te voorkomen. Door het zweten tijdens het sporten is de kans dat je verbrandt een stuk groter. Daarnaast verlies je door het zweten en de warmte van de zon meer vocht. Neem daarom voldoende water mee, om uitdroging te voorkomen.

Zorg ook regelmatig voor verkoeling, bijvoorbeeld door een koude doek op je lichaam te leggen. Train daarnaast tijdens erg warme dagen liever niet op zwart asfalt. Dit soort ondergronden worden erg warm, sport daarom liever op een onverharde grond. Sporten in een bos of park is ook een goed alternatief, omdat je hierdoor plekken hebt met schaduw. Tijdens een hittegolf is het beter om het sporten een dagje over te slaan. De kans op een zonnesteek of uitdroging is dan namelijk erg groot. Wil je toch graag sporten? Sport dan thuis of in een sportschool met een goede ventilator.

Regen

Je kunt best sporten als het buiten regent. Helaas, daar gaat het excuus van veel mensen. Echter is het wel belangrijk dat je niet onderkoelt raakt. Dus als het keihard regent is het verstandig om te wachten tot de bui over is. Wil je toch buiten gaan sporten? Ga dan na het sporten meteen douchen. Doe de kraan niet te warm, want je lichaam houdt niet van te grote wisselingen qua temperatuur. Zorg dat je een goede sport regenjas koopt als je ook tijdens de regen buiten wil sporten.

Hardlopen in de winter

Herfst en winter

Als het koud weer is in de herfst of winter is het aan te raden om je goed aankleden. Ook al stijgt je lichaamstemperatuur tijdens het sporten, je lichaam blijft zonder warme kleding niet voldoende warm in de winter. Deze sportkleding houdt je warm:

  • Hardloophandschoenen
    Naast het feit dat blote handen tijdens de winterse dagen hartstikke koud worden, drogen je handen ook uit door de droge winterlucht. Gebruik daarom altijd (hardloop)handschoenen in de winter.
  • Warme sokken
    Je kent het vast wel, je broek en je sokken zijn net iets te kort waardoor je enkels bloot zijn. Tijdens de winter is dat hartstikke koud. Zorg daarom voor lange sokken of een sportbroek die lang genoeg is om kou te voorkomen.
  • Sportjas
    Je ziet vast wel eens mensen zonder sportjas sporten, ik krijg het meteen koud wanneer ik dit zie. Schaf een goede sportjas aan die geschikt is voor de winter. Hiermee voorkom je dat je kou vat en helemaal niet meer kunt sporten! Kies voor een waterafstotende jas als je ook met de regen graag buiten sport. Hierdoor blijft het water niet in de jas hangen en voorkom je dat je last krijgt van een te zware jas.
  • Fleecetrui
    Een fleecetrui zorgt voor extra warmte onder je sportjas. Een groot voordeel van deze stof is dat het geen vocht absorbeert, dus ook niet jouw transpiratie. Met deze stof blijf je goed warm doordat het de luchtlaag rond je lichaam vasthoudt.
  • Muts
    Als je snel last hebt van een koud hoofd ga dan voor een warme muts. Zorg ervoor dat je er een koopt die goed past, zodat je niet constant je muts goed moet trekken op je hoofd. Als je eerder kou voelt rond je nek is een nekwarmer een betere keuze. Het is wel persoonlijk of je dit lekker vindt zitten tijdens het sporten. Zorg er sowieso voor dat de nekwarmer niet te strak zit.

Ga je op wintersport? Koop dan speciale wintersportkleding, zodat je goed voorbereid aan je wintersport begint.

Naast deze tips is het slim om vlak voor je training altijd buienradar te checken. Zo ben je op de hoogte van de meest actuele weersomstandigheden. Natuurlijk is dit niet 100% accuraat. Het geeft je echter wel een goed beeld. Laat je ook niet te veel leiden door welk seizoen het is. Zoals al eerder benoemd, is het weer in Nederland hartstikke wisselend. Soms voelt het in de lente nog als winter. Laat je daarom meer leiden door de temperaturen dan de seizoenen, wanneer je jouw sportoutfit uit je kledingkast pakt.


Profielfoto

Hi, ik ben Claire en werkzaam als blogger bij Perry en Aktiesport. In mijn vrije tijd ben ik veel in de sportschool te vinden. Mijn passie voor voeding en sport hebben mij gemotiveerd om een sportopleiding en opleiding tot diëtist af te ronden. Graag help ik je jouw sportdoelen te behalen door te schrijven over diverse onderwerpen over gezondheid! Meer informatie over mij vind je op mijn LinkedIn pagina.