Fitness is een breed begrip. Misschien doe je aan cardio en sta je jezelf anderhalf uur op de loopband in het zweet te werken, of ben je meer het type dat het krachthonk onveilig maakt? Hoe je workout er ook uitziet: fitnessschoenen vormen de stabiele basis van je training. Maar, hoe weet je welke schoenen voor jou zijn geschikt? Je leest ’t in dit blog.

Gelukkig zien mensen die fitnessen inmiddels wel het belang van de juiste kleding in – bench presses zijn nou eenmaal een stuk comfortabeler in vochtafvoerende kleding, dan in een katoenen shirt – maar het feit dat de juiste fitnessschoenen (ook) een positieve invloed op je workout kunnen hebben, is voor velen onbekend. Je ziet, of kent (…) ze vast ook: van die types die deadliften op Air Max of hardlopen op Vans. Dat moet anders, want met de juiste schoenen haal je het maximale uit je training. Wil je (nieuwe) fitnessschoenen kopen, houd dan rekening met de volgende factoren:

Zool: zacht versus dun

De demping van de schoen is de belangrijkste (!) factor waar je rekening mee moet houden. Ligt jouw focus puur op het verbeteren van je conditie en doe je niets anders dan cardio? Dan is een schoen met goede demping essentieel. Vaak vind je zulke demping in hardloopschoenen. Deze schoenen hebben een comfortabele zool, waardoor je voeten zich goed afwikkelen als je op de loopband rent.

Doe je voornamelijk krachttraining? Dan is het beter om echte fitnessschoenen te kopen. Bij krachttraining gaat het om stabiliteit en het overbrengen van kracht. Fitnessschoenen hebben een wat dunnere zool, waardoor je dus veel grondcontact hebt. Zo behoud je zoveel mogelijk energie tijdens het uitvoeren van bijvoobeeld squats, box jumps en ladder drills.

Combineer je kracht en cardio? Ook dan zijn echte trainingsschoenen aan te raden. Er zijn meerdere schoenen die een combinatie zijn van hardloop- en krachttrainingsschoenen. Deze bieden tijdens cardio voldoende comfort, maar zorgen ervoor dat je geen energie verliest tijdens krachtoefeningen. De Nike Metcon- en Reebok Nano-schoenen zijn hiervan goede voorbeelden.

Soepel of stevig?

Stevigheid is de tweede belangrijke factor. Tijdens HIIT-lessen en bootcamps maak je vaak explosieve, zijwaartse bewegingen. Om blessures te voorkomen, dienen jouw fitnessschoenen voldoende stevigheid te bieden. Denk hierbij aan zolen met daarin bepaalde verhogingen, een verstevigd bovenwerk en alternatieve vetersystemen. Zolen met verhogingen zorgen ervoor dat jouw voet goed aansluit op de zool, zodat er geen ruimte zit tussen je voet en de zool. Heb je meer ruimte, dan kun je energie verliezen – en dat wil je niet! Het bovenwerk en de vetersystemen zorgen dat de schoen goed om je voet aansluit en je dus optimaal kunt presteren.

Vochtafvoer

Ook deze factor is weer afhankelijk van je trainingsdoel. Train je echt op conditie en zit je veel op het roeiapparaat, de fiets of loopband, dan heb je fitnessschoenen met goede ventilatie nodig. Als je zo intensief bezig bent, ga je zweten en daarom is het belangrijk dat je schoenen lekker luchtig zijn. Veel schoenen zijn al uitgerust met een bovenwerk van mesh, waardoor de schoenen goed ventileren.

Pasvorm

De laatste, maar zeker niet de minst belangrijke factor: de pasvorm. De fitnessschoenen moeten goed om je voet aansluiten. Dat wil zeggen: de bovenkant sluit netjes aan om je wreef, je hak slipt er niet uit en voorin heb je wat ruimte over voor je tenen – zo voorkom je pijnlijke, blauwe nagels.

Maat

Twijfel je over de juiste maat? Geen probleem! Kom langs in één van onze winkels en laat je adviseren door onze specialisten. Zij zullen je voeten scannen door middel van Safesize, zodat je precies weet welke maat je nodig hebt.